איך יודעים איזה מצבר לבחור
בישראל נמכרים אין ספור סוגים שונים של מצברים. אם תתקינו ברכב שלכם מצבר לא נכון, זה עלול לגרום לכם צרות צרורות בזמן ההתנעה. מצבר לא תקין לא יאפשר לכם להתניע כלל ואם הוא כבר ישן, הוא עלול להתקשות בטעינה ולהתרוקן הרבה יותר מהר. נסביר לקורא/ת איך יודעים באיזה מצבר לבחור, איך לא לבצע טעות.
איזה מתח צריך המצבר
מצבר הוא בסופו של דבר סוג די גדול של בטרייה. מה שמיוחד הוא שמדובר בבטרייה שמסוגלת להיטען כאשר המנוע של הרכב עובד. כלומר, מצברים חיוניים בעיקר כדי להתניע את הרכב וגם כדי לסייע באספקת חשמל למערכות שונות, לפי הצורך. למשל, לצורך הדלקת אורות, מזגן וכדומה.
אחד הפרמטרים הכי פשוטים בהחלפת מצבר והתאמתו לרכב המתח החשמלי. שלא כמו בטריות אחרות שמגיעות במגוון תצורות ומתחים, מצברים על פי רוב יצטרכו מתח של 12 וולט. המתח הזה מיוצר באמצעות כמה תאים נפרדים, שמסתתרים להם בתוך המצבר. בפנים, ישנה אמבטיה של מים וחומצה, כך שהמוליכות החשמלית אופטימלית.
כמה אמפר צריך המצבר
מלבד המתח החשמלי, כל מצבר צריך לדעת להפיק עוצמת זרם מסוימת, שנמדדת באמפר. יש להבחין בין כוח המצבר כלומר רמת האמפר שצריך הרכב לצורך ההתנעה עצמה לבין יכולת אספקת הזרם באופן קבוע, כה שנקרא אמפר לשעה. טווח האפשרויות וההבדלים בין המצברים עצומים. ככל שהרכב יותר גדול ויותר כבד, תצטרכו בדרך כלל מצבר שיכול לספק יותר זרם להתנעה ויותר אמפר שעה. רכבים קטנים, כגון קטנועים או אופנועים, צריכים מצברים המפיקים יחסית מעט אמפר (או אמפר שעה). כלי רכב משפחתיים רגילים זקוקים למצברים של כ50 – 60 אמפר. משאיות, אוטובוסים ורכבים כבדים עשויים להזדקק למצברים שמפיקים כמות אמפר כפולה מזה.
מה תפקידם של הלוחות והחומצה שבמצבר
המצברים הנפוצים, שאינם מסוג של פריקה עמוקה, כוללים לוחות, חומצה ועופרת. מתוך המצבר יוצאים האלקטרונים, כלומר הזרם החשמלי שמפעיל את מערכות החשמל. החומצה או האלקטרוליט מאפשרים את תנועת החשמל. האלטרנטור ברכב מאפשר את זרימת החשמל ההפוכה, כלומר בזכות המנוע שפועל והבוכנות שזזות, המצבר נטען מחדש. מתחת לסף מסוים, באזור 10.5 וולט, המצבר חייב להיכנס למצב של טעינה. אחרת, הוא יתרוקן ולא יוכל לספק את החשמל הנדרש.
כללי הבחירה במצבר הם כאלה:
- בחרו את נתוני האמפר והאמפר שעה לפי הנדרש על ידי יצרן הרכב שלכם.
- בחרו את אחד מסוגי המצברים המוכרים, עדיף להימנע משמות לא ידועים.
- וודאו שאתם מקבלים אחריות על המצבר.
- בדקו האם ספק המצברים שלכם מספק גם התקנה. לא מאוד מסובך להתקין מצבר חדש אבל מי שלא מתמצא בכך, עשוי לגרום לקצרים ותקלות.
- וודאו שגודל המצבר מתאים למרווח הפנוי תחת מכנסה המנוע, לפי גובה, אורך ורוחב.